Peinemann-gebruikt-qhse-software

De 4 belangrijkste voordelen van het implementeren van QHSE software

Ajoy gonsalves

De eerste stap om leiderschap te tonen op het gebied van veiligheid is door afscheid te nemen van papier- en spreadsheet-gebonden systemen. Effectieve veiligheidsverbeteringen zijn alleen mogelijk met de juiste snelheid, betrouwbaarheid en analyse die alleen digitale oplossingen, zoals QHSE software, kunnen bieden. 

Stel jezelf de vraag: hoe zou jij jezelf redden als een van jouw processen faalt of vertraging oploopt? Als je een beetje aarzelt, dan is het waarschijnlijk een goed idee om jouw gezondheids- en veiligheid processen te digitaliseren.

Elke vorm van vertraging of stilstand in jouw bedrijfsvoering kan de gehele oplevering van jouw project beïnvloeden en leiden tot extra kosten die niet binnen jouw budget zijn ingecalculeerd. Veel vertragingen worden veroorzaakt door incidenten op de werkvloer. In 2014 waren er 90 duizend ongevallen met langer verzuim in Nederland.

Niet alleen zou je aansprakelijk zijn voor het betalen van een vergoeding, maar jouw bedrijf zou ook blootgesteld kunnen worden aan publieke kritiek. Een publiek schandaal, met betrekking tot de veiligheidsomstandigheden op de werkvloer van een organisatie, kan funest zijn. Ook kan jouw reputatie er sterk onder lijden.

Dergelijke incidenten kunnen worden veroorzaakt door:

  • Defecte bedrading;
  • Defecte machines;
  • Gladde of natte vloeren;
  • Vallende voorwerpen;
  • Hoge temperaturen;
  • En meer.

Als je wilt dat jouw organisatie in 2020 succesvol is, moet jouw workflow worden gedigitaliseerd, zodat dergelijke incidenten zich niet kunnen voordoen. In dit artikel schetsen we

de 4 belangrijkste voordelen van QHSE-software.

1. Verbeteren van het echte proces

Ja, papier is nog steeds een onderdeel van de dagelijkse activiteiten van de meeste industrieën, maar een stapel papier kan snel chaotisch en ongeorganiseerd zijn. Als het papierwerk wordt verplaatst, verloren gaat of zelfs beschadigd raakt, kunnen organisaties gemakkelijk terugvallen en hebben ze meer interne storingen. Hoewel spreadsheetprogramma’s een geschikt alternatief bieden, kunnen ze overweldigend en gewoonweg verwarrend worden naarmate er meer gebruikers bij betrokken zijn. Dit soort programma’s zijn niet geschikt voor multinationals of voor bedrijven die steeds meer gebruikers hebben.

Een mobiele app in de cloud met offline functionaliteiten kan werknemers stimuleren om taken sneller en beter uit te voeren. De functionaliteiten van een app in vergelijking met papier of een spreadsheetprogramma zijn onvergelijkbaar. De app kan gedeeltelijk gegevensvelden invullen of automatisch invullen die verwijzen naar contextuele informatie waarvan de gebruiker kan profiteren. Voorbeelden hiervan zijn de referenties van de gebruiker en de eerdere invoeren die kunnen worden gebruikt bij toekomstige inspecties of offline-gebruik. 

2. Een verhoging van de productiviteit

Wat als je jouw personeelsbetrokkenheid met 250% kunt verhogen? Met de juiste software kan je dit mogelijk maken door jouw audits en inspecties volledig te centraliseren, te beheren en te automatiseren in één platform. Zo’n tool kan eenvoudig worden geïmplementeerd en overgenomen worden door jouw personeel. Met een tool die draagbaar en op maat gemaakt is, is jouw gegevensverzameling niet alleen gemakkelijker toegankelijk, te analyseren en te beoordelen, maar voelt jouw personeel zich ook beter gehoord, vooral bij organisaties die een hiërarchische structuur hebben.

Mobiele apparaten helpen niet alleen veiligheidsdeskundigen, maar de hele organisatie. Het sluit niet alleen de kloof tussen het management en de werkvloer, maar voorkomt ook risico’s die verantwoordelijkheden voor jouw organisatie kunnen zijn. Het meest voorkomende werkongeval is het uitglijden op natte of geoliede oppervlakken. Die kunnen worden veroorzaakt door morsen, weersomstandigheden of een losse vloer. Stel je zich voor dat dit kan worden voorkomen door dagelijkse inspecties van jouw werkvloer. Uit deze inspecties kan direct actie worden ondernomen door het te corrigeren met slechts één app!

2. Betere controle over processen

Jouw gegevens worden georganiseerd, gedigitaliseerd en snel en veilig gesynchroniseerd met de cloud. Toegang tot jouw gegevens vanaf elke locatie is mogelijk met een on-the-go oplossing voor het vastleggen van gegevens. Het toewijzen van acties van het middenmanagement aan de werkvloer is zeer eenvoudig en beheersbaar. Jouw medewerkers kunnen taken toegewezen krijgen die automatisch aan hen worden toegewezen en op hun ‘to do’ lijst komen te staan. Je kan een tijdstip vaststellen waarop het moet worden voltooid en er wordt een herinnering gestuurd om ervoor te zorgen dat al hun taken worden gedaan.

Als jouw organisatie bijvoorbeeld wekelijks een machine controle moet uitvoeren, dan wordt deze taak elke week aan een specifieke persoon toegewezen, zodat zij eraan herinnerd kan worden om de wekelijkse controle uit te voeren. Dit zal uiteindelijk de risico’s op ongelukken of verwondingen verminderen. Je kan de toegewezen taken bijhouden en eventuele vertragingen of complicaties bijhouden. Al deze gegevens worden geanalyseerd en rapporten worden direct gemaakt en toegankelijk gemaakt.

3. Gemakkelijker herkennen van afwijkingen

Een uurtje op locatie eist gemiddeld een uur administratieve tijd op kantoor. Bespaar tijd door jouw rapporten direct op plaats te maken. Een dergelijke efficiënte manier van rapporteren van waarnemingen kan ongelukken op de werkplek van jouw organisatie verminderen. Door een digitale manier van gegevensvastlegging kan je incidenten opsporen voordat ze zich voordoen. Niet alleen bespaart het jouw organisatie tijd, maar zal je ook in staat zijn om operationeel uitstekendheid te leveren. Ook kan jouw personeel intact en veilig blijven werken.

Conclusie

Een krachtig dashboard geef je het inzicht dat je nodig hebt in real time. Zo wordt bijvoorbeeld een machine geïnspecteerd en meldt de inspecteur een storing. Via het dashboard kan je direct actie ondernemen.

Software die is gemaakt voor QHSE-beheer stelt je in staat om QHSE-inspecties en -audits toe te wijzen en te volgen aan de hand van aangepaste checklists die speciaal voor jouw organisatie zijn gemaakt, inclusief aangepaste rapportage en offline mobiele inspecties in de cloud.

De meeste problemen die te maken hebben met QHSE kunnen aangepakt worden met digitale oplossingen en dan met name QHSE software. De naam zegt het al, het is ervoor bedoeld. Het is onvermijdelijk om aan deze revolutie te ontsnappen. Met de digitalisering zijn mensen meer dan ooit met elkaar verbonden. Dit heeft de kloof tussen het management en de werkvloer gesloten, waardoor de organisatie als geheel soepeler verloopt.

Stel jouw QHSE-doelstellingen en -behoeften vast en vraag jouw huidige gegevensverwerker of alles aan de eisen voldoet. Beperk jouw organisatie niet met één manier om jouw gegevens vast te leggen en te analyseren. Ga verder dan alleen veiligheid en houd jouw QHSE-inspecties bij met behulp van een op maat gemaakt platform voor jouw organisatie en blijf tegelijkertijd voldoen aan ISO 9001, ISO 14001, OHSAS 18001 en andere normen.

More great articles

Denken kleinere bedrijven dat ze te klein zijn om te digitaliseren?

Mate van digitalisering in Nederland Het CBS heeft onlangs een rapport gepubliceerd waarin staat dat ongeveer een derde van de…

Read Story
ehs software kiezen

Digitalisering van EHS-processen: de keuze is reuze

Stel je eens voor, het is het einde van het eerste kwartaal en je hebt een bestuursvergadering op 1 april.…

Read Story

Wat HSE specialisten zeggen over papieren checklists

Papieren checklists: een verouderd concept of een verouderd proces? Checklists of controlelijsten worden overal gebruikt en voor allerlei verschillende dingen.…

Read Story
Arrow-up